Tanker om Påbygg

Tanker om Påbygg av Bjørn Kristian Hoftun, elev ved Sauda vidaregåande skule, skoleåret 2013/2014

Den største fordelen med å gå på Påbygg, er friheten. Man kan styre dagene sine selv. Dette gjør at en også har mulighet til å jobbe ved siden av skolen.

En jobb vil kunne gi mer sosialt samvær, selv om det kan komme til å bli travelt i de mest hektiske periodene. Det å kun være nettstudent kan føre til at en er endel alene.

Gode resultater er avhengig av god struktur og at en tar fullstendig ansvar for egen læring. På påbygg er det ingen som noterer fravær dersom en ikke gjør skolearbeid, men det viser igjen på karakterene. Lærerne legger ut oppgaver og fagstoff. I tillegg til å gjøre disse oppgavene, kan det være lurt å finne lignende oppgaver og faktisk å lære seg det som læreplanen legg opp til stoffet som er pensum. Dette gjør eksamensangsten mindre og lettere å håndtere.

Når en får tilbakemeldinger på oppgaver, er det nødvendig å ta disse til etterretning. Lærerne vet hva som skal til for å bedre ens karakter. Mine karakterer er et bevis på det; jeg var veldig motivert til å begynne å studere igjen. Fem år siden sist. Da jeg fikk norskoppgaver gikk jeg i gang med friskt mot og brukte veldig lang tid på å perfeksjonere tekstene mine. Gang på gang fikk jeg stryk. I tilbakemeldingene fikk jeg skryt for godt språk, men det gode språket gjorde ikke opp for det faktum at jeg ikke svarte på oppgaven. Litt etter litt begynte det å løsne og karakterene gikk oppover. I mai var det norskeksamen og jeg skrev en tekst om samfunnskritikk i media. Karakter seks.

Dersom en sliter med å forstå fagstoff eller lurer på noe annet, kan en ta kontakt med lærerne. De er ofte tilgjengelige på Skype eller på meldinger på It's Learning. Dette er lurt å benytte seg av. De har svaret på alt en lurer på i forhold til skolesaker.

Dersom en er motivert og har en viss grad av struktur, er Påbygg et flott tilbud for den som vil skaffe seg generell studiekompetanse.

Bjørn Kristian Hoftun
Del denne artikkelen på:
Kontaktperson